Rok 2023 dokazuje, že si video našlo své místo ve výkonnostních kampaních a obecně v online prostoru. Největší zastoupení tvoří na sociálních sítích, a to i díky příchodu nové platformy TikTok. Obsah generovaný uživateli (UGC) se stal velmi oblíbený, což je vidět nejen v samotných interakcích u videí, ale i při finálním nákupu na e-shopech.

Vánoční sezóna s sebou nese pro většinu e-shopů hlavní prodejní období. Zájem o nakupování je nejvyšší, což je možnost vytěžit z vašich prodejů maximum. Vytvořil jsem krátký článek plný tipů, jak vaší reklamu a standardní prezentaci obohatit o dynamickou videotvorbu. Dozvíte se, jak v období Vánoc získat více nových zákazníků, a jak z těch stávajících vytěžit ještě o něco více.

Pokud s videem teprve začínáte, doporučuji zhlédnout můj webinář, který vás provede tvorbou videí od základů.

Proč se vyplatí začít s videem? A zvlášť na Vánoce?

Ve zkratce:

Své produkty dokážete mnohem lépe odprezentovat. Video dokáže zkombinovat komunikační vzorce. Uživatelé vidí, slyší, rozumí i pociťují emoční vazby. Mnohem rychleji získáte zákazníkovu důvěru. Uživatelé vidí produkt při reálném použití a pokud je video dělané formou recenze, platí to dvojnásob. Posílíte brand a komunitu. Informace předané formou videa jsou mnohem lépe zapamatovatelné než klasické příspěvky.

Jak na první draft pro videa

Představme si recept na přípravu videí. Ano! Pokud nejste rozený kuchař, neznáte kvalitní recept, s velkou pravděpodobní se stane, že výsledek nebude zrovna úctyhodný a výsledky budou spíše horší.

Co budeme potřebovat:

– strukturu produktů

– segmentaci zákazníků

– neodolatelné nabídky

– kvalitní video (kreativu)

Produktová analýza

Produktová analýza má pomoci s výběrem těch správných produktů pro natáčení videí. Pokud jste e-shop a máte více jak 100 produktů, nedává smysl rychle tvořit videa na všechno zboží.

Jaké produkty je třeba najít?

BESTSELLERS – nejprodávanější zboží za uplynulý rok. Tyto produkty by měly představovat váš hlavní pilíř na e-shopu. Poznáte je tak, že jejich prodej tvoří největší podíl tržeb z produktového portfolia a jejich prodejnost je zároveň stálá. Tuto hodnotu najdete například v administraci Shoptetu nebo v elektronickém obchodě v GA4.

DÁRKOVÉ BALÍČKY – balíčky produktů za výhodnější cenu v originálním balení. Ve vánočních dárcích jsou jako jistota a pod stromečkem je najdete skoro v každé rodině. Pokud balíčky v nabídce nemáte, rozhodně je doporučuji zařadit.

TIPY NA DÁRKY – produkty, které nepatří mezi bestsellery, ale víte, že mají své opodstatnění. Doporučte je! Spoustu zákazníků bádá nad tím, co vlastně pod stromeček darovat. Pokud pro ně připravíte videa, která budou personalizovaná pro jejich cílovou skupinu, máte vyhráno.

Segmentace zákazníků

Segmentace zákazníků je vlastně jednoduchá. Cílem je rozdělit nové potenciální zákazníky a ty, kteří už vás znají a v nejlepším případě u vás dříve nakoupili.

nové publikum – získat jejich pozornost a první nákup

Oslovte nové zákazníky a nenechte jim možnost o vaší nabídce a produktu přemýšlet. Uživatel musí mít pocit, že pokud produkt ihned koupí, neprohloupí.

stávající publikum – získat další nákupy

Protože vás toto publikum už moc dobře zná, není třeba většinu budgetu věnovat do oslovení a nejlepší nabídky na světě. Svým zákazníkům byste měli v ideálním případě komunikovat (placenou i organickou formou) tipy, jak Vánoce vyřešit co nejlépe na vašem e-shopu.

TIP: Vyzkoušejte videa zařadit do vašeho e-mailingu.

Neodolatelné nabídky

Pokud chcete ze svých kampaní opravdu získat maximum, bez neodolatelných nabídek to nepůjde. Příkladem je známý BLACK FRIDAY, kde spoustu potenciálních zákazníků již dárky nakupuje. Využijte tyto dny ve svůj prospěch..

TIP: Vyzkoušejte časově omezené nabídky (př. víkendová akce).

Kvalitní video / kreativa

Kvalitní prodejní video musí obsahovat několik parametrů (pravidel). Pokud na tato pravidla nebudete brát zřetel, videa fungovat nebudou. Mezi základní body patří:

– kvalita obrazu, dobře viditelný produkt

– používejte háčky*

– nezapomeňte na titulky ve správné pozici

– vyzvěte k akci**

– formát

– zvuk

*háček – je netradičním prvkem, který na úvodu videa zaujme uživatele, aby video zhlédl až do konce. Příklad: Výrazná textace, pohyb kamerou, rázná mluva apod.

**výzva k akci (CTA) – do každého videa zařaďte call to action – stáhněte, okomentujte, napište, kupte a další.

Celé video můžete kompletně zpracovat v aplikaci CapCut, která je volně dostupná, ale obsahuje i placenou profi verzi. Tato aplikace je dostupná pro mobilní zařízení i PC.

TIP: Natáčejte 4K, ale exportujte 1080.

Titulky můžete zpracovat taktéž v CapCutu – manuálně, nebo využijte aplikaci Captions, která umí vytvářet automatické titulky a ušetří tak spoustu času. Určitě najdete i další aplikace, které vám s tvorbou pomohou, uvedené nejsou podmínkou.

Mezi nejpoužívanější formáty patří 1080×1080 (čtvercový formát do tzv. feedu) a 1080×1920 (vertikální formát pro REELS, Stories). V reklamách testuji i pouze formát 1080×1920 a často funguje skvěle i na všech umístěních.

TIP: Pokud vytvoříte hezké produktové video, vložte ho i na produktovou kartu.

Nezapomínejte na kvalitní dabing a doplňkovou hudbu. To vašemu videu dodá patřičnou šťávu. CapCut obsahuje i zvukovou banku různých efektů, které můžete využít pro důležité záběry a textace. Pokud to s videi myslíte opravdu vážně, doporučuji zakoupit i externí mikrofon. Kvalitnější mikrofon sežene od 1 500 Kč.

Klapka ááá akce!

Základní strategii a přípravu máme za sebou. Teď přichází čas na nejrizikovější část celé videotvorby. Jdeme natáčet! Proč nejrizikovější?

Z praxe: “Kdy, jak, s kým? Sakra… to je náročné, radši to odsunu…”

Spustit tlačítko natáčení? Občas největší problém. Pokud začnete panikařit, projděte si znovu váš plán a jděte postupně od jednoho produktu ke druhému.

Z praxe: “Mně se to nelíbí, udělám to jindy…”

Pokud nebudete ihned hledat způsob, jak zajistit, aby se vám video líbilo, začnete natáčení odsouvat každý den. A hlavně! Neomezujte se pouze na svůj vlastní názor, ptejte se i ostatních.

Trápí vás místo, kde videa natáčet? Záleží na produktech. Jak jsem zmiňoval výše, měli byste produkty ukázat ideálně v praxi. Máte fotbalový míč? Běžte na hřiště. Kosmetický přípravek? To zvládnete doma u zrcadla.

Vytvořte první tři videa, zpracujte je a odešlete přátelům, rodině nebo marketingovému týmu ke zhodnocení. Ptejte se, jak na ně videa působí, co se jim líbí a naopak, co byste měli raději vynechat.

TIP: Stanovte si přesný čas natáčení v kalendáři.

Provedu i vás

ziskovým marketingem

Potkejme se online, nebo offline a zjistíme, jak ziskový může být váš marketing.

Sledovat mě můžete i na sociálních sítích.

Nezávazná konzultace🤝

Během 30 minut zjistíte, jak si v online propagaci stojíte a jak může naše vzájemná spolupráce posunout vaše podnikání na vyšší úroveň.